sunnuntai 13. elokuuta 2017

Ruusunlehtihillo



Minulla on vaaleanpunainen ruusupensas, kukat tuoksuvat voimakkaasti ja kukintoja on runsaasti, mutta kiulukoita ei siitä oikein tule. Ikävä kyllä en tiedä mikä on lajike, jos jollakin on antaa minulle vinkkiä lajikkeesta, niin ilahtuisin siitä kovasti.

Olen kuitenkin tänä kesänä ensimmäisen kerran hyödyntänyt kukintoja, nimittäin olen tehnyt jo muutamaan otteeseen ruusunlehtihilloa. Aluksi olin epäileväinen asian suhteen, pelkäsin hillon maistuvan, noh, ruusunlehdille - hieman saippuaisille, sillä tuoksu kukassa on voimakas.

Maku räjäytti potin, koko nelihenkinen perheemme villiintyi siitä. Hillossa on makua ja tekstuuria, jotakin sellaista mitä ei ole muissa hilloissa tullut vastaan.

Tein toisen erän omalla reseptillä, sillä ensimmäinen erä oli mielestäni liian makea ja hillo oli koostumukseltaan enemmän hyytelöä kuin hilloa. Alla on muokkaamani resepti, makua voi säätää oman mielenmukaiseksi hillosokerilla ja sitruunamehulla.

Noin 1,5 l ruusun terälehtiä, joista olin leikannut ns. kannan pois eli sen pienen nipukan, jolla terälehti kiinnittyy.
4 dl vettä
4 dl hillosokeria
1-2 rkl sitruunan kuorta
1 sitruunan mehu

Keitä terälehtiä sekä sitruunan kuoria n. 5-10 minuuttia, jonka jälkeen lisää hillosokeri. Keitä toiset 5-10 minuuttia, tällöin seos kirkastuu ja väri tulee paremmin esille. Lisää keittämisen jälkeen sitruunasta puristettu mehu. Itse otin sitruunankuoret pois hillosta, keittämisen jälkeen, ennen purkittamista. Lienee makuasia, kuinka toimia sitruunan kuorien kanssa. Sekoita muutamaan otteeseen ennen purkittamista, jotta lehdet levittyvät tasaisesti hilloon.

HUOM! Älä käytä leikkoruusuja tai muita, joissa käytetty kasvinsuojeluaineita. Oman pihan tuoksuvat luomuruusut ovat tässä parhaita.

Tyttäreni teki hienon asetelman hillosta ja kukista.


Ruusuisin ajatuksin,
Heidi H



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti