keskiviikko 4. toukokuuta 2016

KIRVOJA!

EEEIIIIHHHH! Mistä ne oikein tulivat? Tiedän kyllä minne ne joutavat. Minulla ei ole koskaan ollut kirvoja sisällä, mutta nyt ne kurjat pääsivät minut yllättämään ja nakersivat korianterit kuoloon ja rucolat siinä sivussa. Järkytyksestä selvittyäni olen ryhtynyt vastatoimenpiteisiin. Kävin etsimässä tietoa kirvojen torjunnasta. Löysin mäntysuopaohjeen. Vielä en ole testannut, sillä olen tehnyt kirvojen manuaalista poistoa näin aluksi. Kaikki kirvojen pahasti saastuttamat kasvit lähtivät heti ulos, ja ne joissa löytyi muutamia, saivat tuntea minun hellän kosketuksen lehdillään ja varsillaan tutkiessani kirvojen piilopaikkoja. Yhdestä puhdistin mullatkin, kun näytti että pinnalla olisi pieniä kiusankappaleita. Tänä iltana saavat kokea kirvat sen mäntysuopakylvyn. Ja niin pitkään kun pyörivät minun nurkissa.

Marttojen sivuilta löytyi seuraavanlainen ohje:

Mäntysuopaliuos
2 -3 dl mäntysuopaa
10 l vettä

Käytä kirvojen, perhos- ja pistiäistoukkien sekä muiden pehmeäihoisten hyönteisten torjuntaan. Ei suositella havukasveille. Mäntysuopaliuos vahingoittaa myös pehmeäihoisia hyötyhyönteisiä, esimerkiksi leppäpirkon toukkia.



Nyt jäi minun kasvikumppanisuunnitelman esittelyt toiseen kertaan - meni viljelykset sekaisin kirvoista. Olkoon kasvinne kirvattomia ja pysykööt muutkin tuholaiset poissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti